Driemaal is scheepsrecht. Nadat het eerder al de rekken van de parafarmacie- en beauty-afdelingen had aangepakt, kreeg POP van cora Concorde Luxemburg de opdracht om de wijnafdeling in een nieuw jasje te steken. Doel: de klant inspireren en zijn dagelijkse omgeving nog maar eens verfraaien. Is dat ook gelukt?
Hoe vier je 20 jaar aanwezigheid in Luxemburg? Niet met één lekkere fles wijn maar … met een heel rek! De wijnafdeling kreeg een nieuwe look, een nieuwe indeling en zelfs een nieuwe speciale ruimte voor de grands crus.
“Toen de herinrichting en personalisering van onze wijnafdeling ter sprake kwam, dachten we natuurlijk meteen aan POP”, vertelt Hervé Krieger, directeur van de keten in het Groothertogdom. “We hadden al eerder met hen samengewerkt voor zowel de parafarmacie- en beauty-afdelingen, als voor andere ruimtes in verscheidene winkels van de keten in België. Ook dit keer stak POP er bovenuit met zijn offerte.”
Wat heeft het verschil gemaakt? “Hun voorstel sloot perfect aan bij de verwachtingen van de klanten van de winkel”, vervolgt de manager. “Een soort wauw-effect, maar zonder overdreven te zijn. Hoewel vooral van het bestaande materiaal werd vertrokken, oogt het resultaat nieuw, modern, kwalitatief hoogstaand, hedendaags en coherent met het imago dat we willen uitdragen.” Kortom, precies het resultaat dat ze voor ogen hadden.
De beslissing om de afdeling in oktober 2021 te renoveren en de ‘heropening’ van de afdeling, werd genomen op een termijn van zes maanden. In de retailsector kan dat zowel lang als kort lijken maar “dit is niet het soort project dat je eventjes snel uitvoert”, vertelt Hervé Krieger. “Er moest rekening worden gehouden met allerlei zaken.” Zo kon er geen sprake van zijn om de wijnafdeling tijdens de eindejaarsperiode op zijn kop te zetten. De rekken demonteren tijdens de traditionele wijnbeurs was evenmin een optie.
Verder moest rekening worden gehouden met de beschikbaarheid van de materialen in deze periode van schaarste. “Door goed te anticiperen en een degelijke retroplanning op te stellen, kon alles uiteindelijk worden afgewerkt binnen een tijdspanne die voor iedereen gunstig was, ondanks enkele bijsturingen in onderling overleg”, verklaart een tevreden directeur.
De ‘werf’ werd nooit opnieuw in vraag gesteld of stopgezet. Dat had alles te maken met de goede verstandhouding tussen de twee partners. “De vlotte communicatie is duidelijk één van de troeven van POP”, verzekert de directeur van cora Concorde ons. “Je weet dat je op de beschikbaarheid van de teams kunt rekenen en dat je het verhoopte resultaat krijgt. Ook als ze enkele keren moeten terugkomen om het één en ander aan te passen. Niet alle dienstverleners bieden deze service, vooral niet wanneer het gaat om kleine afstellingen.”
Hervé Krieger benadrukt hoe goed er naar de behoeften en verwachtingen werd geluisterd, en hoe voortdurend werd bijgestuurd: “Tijdens de volledige duur van het project was POP aanwezig.”
Dit is het derde universum dat POP voor cora Concorde herwerkt. “Ook al is er een wereld van verschil tussen wijn en schoonheidsproducten, het geheel oogt volledig coherent”, aldus de tevreden klant. “Er loopt echt een rode draad door de winkel, waardoor je overal dezelfde sfeer voelt.”
Op dit ogenblik is het nog moeilijk om in te schatten of de nieuwe aankleding een impact zal hebben op de verkoopcijfers. “Wij willen in de eerste plaats mensen inspireren en hun dagelijkse omgeving verfraaien. Daar ligt onze focus”, nuanceert Hervé Krieger. “Wat hier werd gerealiseerd, beantwoordt aan de ambitie van de keten en de winkel. Om de resultaten te zien, moeten we nu een tijdje geduld uitoefenen.” Ook een goede wijn heeft per slot van rekening tijd nodig om te rijpen …
POP ondersteunt retailers met hun POS-reclame. Wilt u een van uw afdelingen een nieuwe look geven?