In 2021 sleepte POP Solutions een zilveren EcoVadis-medaille in de wacht voor zijn MVO-inspanningen. In 2022 konden we onze score opnieuw verbeteren. Het resultaat: een gouden medaille! En de ambitie reikt nog verder …
“Stilstaan is achteruitgaan,” aldus Thierry Pauwels, Sustainability and People Manager bij POP Solutions. “In 3 jaar tijd zijn we van zilver naar goud gegaan. Hoewel EcoVadis de lat tussen 2021 en 2022 nog hoger legde, zijn we er toch in geslaagd onze score verder te verbeteren, een gouden medaille in de wacht te slepen én onze praktijken op het vlak van ecologisch en maatschappelijk verantwoord ondernemen verder te consolideren.”
Er is geen sprake van dat POP op zijn lauweren gaat rusten: “We staan (nog) niet op het hoogste schavotje dus ondernemen we verdere actie”, bevestigt de MVO-verantwoordelijke. “We verscherpen onze doelstelling om mee te evolueren met onze klanten en leveranciers zodat we ervoor kunnen zorgen dat een zo groot mogelijk deel van onze activiteiten een algemeen en gezamenlijk belang dient.” Het uiteindelijke doel van al deze inspanningen: de gouden medaille van EcoVadis.
De totaalscore die POP Solutions toegekend kreeg door onafhankelijk beoordelaar EcoVadis, goed voor meer dan 90.000 CSR-evaluaties in meer dan 160 landen, is allesbehalve te wijten aan toeval. POP verbond zich er de jongste jaren toe om te werken in overeenstemming met de 17 duurzame-ontwikkelingsdoelstellingen die de Verenigde Naties voor 2030 vooropstelden.
“Met deze aanpak willen we onze klanten (merken en adverteerders) ook helpen om hun eigen doelstellingen te realiseren en tegemoet te komen aan de vereisten inzake niet-financiële verslaggeving in het kader van de Europese Green Deal en de verwachte Europese Richtlijn over passende zorgvuldigheid in het bedrijfsleven”, benadrukt Thierry Pauwels.
Maar op welke manier presteert POP nog beter en hoe komt het tegemoet aan zijn MVO-engagementen? Dankzij zijn FSC gecertificeerde fabrieken en kartonsoorten, het gebruik van 100% groene energie (die deels lokaal opgewekt wordt) en zijn lage-energiegebouwen, maar ook door meubilair te ontwerpen uit diverse koolstofarme gerecycleerde en/of alternatieve materialen om beroep te doen op lokale leveranciers. Verder zet POP volop in op eco-ontwerp en maakt het werk van een beter afvalbeheer, een verlenging van de gebruiksduur van zijn producten en een beperking van de CO2-uitstoot tijdens het transport.
En dat is nog niet alles. “We hebben een anticorruptiecharter en een gedragscode opgesteld”, vervolgt de Sustainability and People Manager. “We houden ons strikt aan de GDPR-regels voor de bescherming van persoonsgegevens, we besteden veel aandacht aan veiligheid en de preventie van arbeidsongevallen, en we zien nauwlettend toe op sociale rechten, mensenrechten, de beginselen van billijkheid en de uitsluiting van elke vorm van discriminatie.”
Dankzij al deze inspanningen en engagementen kon POP zijn plaats in de top 5% van de 700 door EcoVadis beoordeelde bedrijven in de sector van de meubelbouw consolideren.
“In de toekomst willen we blijven inzetten op eco-ontwerp met alternatieve materialen. Verder willen we onze klanten een berekening van de koolstofvoetafdruk van onze producten aanbieden en een MVO-charter voor onze leveranciers opstellen”, somt Thierry Pauwels op. Het uiteindelijke doel hoopt hij in de loop van 2023 te bereiken: “De ontwikkeling van POS-oplossingen met een renting-formule.”
POP Solutions heeft zich tot doel gesteld om zijn klanten (merken en distributeurs) de keuze te bieden tussen een traditionele POS-oplossing voor een aantrekkelijke prijs, een POS-oplossing met de laagst mogelijke koolstofvoetafdruk of een combinatie van beide voordelen door middel van dialoog en een geïntegreerd co-creatieproces.
Hoewel POP Solutions nog steeds voor het merendeel kartonnen displays bouwt, creëerde de R&D-cel binnen het aanbod van permanente meubels het “Infinity-gamma: circulaire POS-standaardmeubels uit metaal met tal van opties die qua aankleding volledig personaliseerbaar zijn“.
“Met dit soort producten volgen we de paradigmawijziging waarmee de sector geconfronteerd wordt”, onderstreept Thierry Pauwels. “De consumenten zetten de merken vandaag terecht onder druk om verantwoord en duurzaam te werken. Daardoor vragen deze merken steeds vaker naar ‘verantwoorde’ oplossingen voor hun communicatie in de verkooppunten. Er is weliswaar nog veel werk aan de winkel, maar de mentaliteit is aan het veranderen. Dit concept kon overigens al een klant overtuigen: een grote speler uit de kansspelsector. Na een jaar van prototypes bouwen en vergelijken, kreeg POP Solutions van deze klant de opdracht om een productieprogramma voor verscheidene jaren op te starten. Mensen denken nu veel meer na over wat er met de displays gebeurt op het einde van hun levensduur. De huur van metalen meubels in combinatie met een recycling- en zo mogelijk ook upcycling keten zou een belangrijke stap in de goede richting zijn …”
POP Solutions is hier inmiddels al mee begonnen om zijn klanten nog meer doeltreffende, duurzame en verantwoorde oplossingen te kunnen bieden.